Írta:
Blogger (IdeaHub)
Podcast co-host (AlterVerse Podcast)
Okleveles bunkó (Világszerte)
Filmkedvelő
1. felvonás – Krypton végnapjai
1. fejezet – Halálos ítélet
2. fejezet – Krypton jövője
3. fejezet – Tragédia
4. fejezet – Végítélet
Ebben a jelenetben két szálat követünk. Az egyikben Lara Lor-Van, Kal’El anyja aggódva figyeli a kis űrhajót, ami a fiát menekíti ki a halálból. Ezt követően reményt vesztettként odasétál egykori férje testéhez és kéz a kézben várja vele a halált. Hajdani szerelme oldalán. A másik szálon pedig látjuk, hogy Krypton lakosságának egy jelentős része (közel egy negyede) sikeresen el tud menekülni, köztük a teljesen összetört és megszégyenült Zod-dal. A hadurat, mint a tanács fontos tagját, az utolsó utáni pillanatig várják megmenekítői. A jelenetet (és ezzel az első színt is) egy kegyetlen montázzsal fejezzük be, melyben láthatjuk azokat a szerencsétleneket, akik nem tudtak elmenekülni.
Összegzés és magyarázat:
2. felvonás – Clark Kent
1. fejezet – Gyermekkor
Egy texasi általános iskola osztálytermében vagyunk óra közben. A kicsi Clark Kent érzékei valósággal megbolondulnak, amitől megijed és kiszalad az osztályteremből. Behívják az anyját, akinek sikerül a fiát megnyugtatnia és hazavinnie. Az eredeti jelenettől gyakorlatilag nem térünk el, viszont ebben a verzióban tovább megyünk egészen a Kent házig. Otthon a vacsoraasztalnál párbeszéd veszi kezdetét , ahol Clark amiatt szomorkodik, hogy a képességei miatt különc. Martha igyekszik megnyugtatni aggályokkal teli fiát azzal, hogy ezen képességek különlegessé teszik őt, ami jó dolog. A fiú természetesen tele van kérdésekkel, amikre nem tudnának a szülők olyan értelemben válaszolni, hogy felfednék Clark igazi kilétét. A szülők végül úgy döntenek, hogy szembesítik a fiút és elmesélik neki, hogy nem evilági gyermek. Megmutatják neki a hajót, amiben jött, a tárgyakat, amikkel jött (benne a Tudástárral, ami technikailag egy adat-kulcs). Clark a lehető legtermészetesebb módon kiakad a látottakon és kiviharzik a házból. Futtában azonban több furcsaságot is észrevesz magán. Megerőltetés nélkül majdnem egy perc alatt elfutott a szomszédos Metropolis határáig, légiesen könnyedén (már majdnem repülve) ugrik át akadályokon. Clark jól láthatóan nagyon élvezi ezeket az újonnan felfedezett képességeket.
2. fejezet – Serdülőkor
A következő jelenetben egy csapat vagány gimis srác piszkál egy negyediket. Klasszikus, ebédpénzt követelő nagymenőzés zajlik a gimi udvarának egyik szegletében. A gusztustalan jelenetben Clark lép közbe, nyugodt hangon szépen kéri a csapatot, hogy álljanak tovább. Ebben a jelenetben hangzik el, hogy Clark már messze nem olyan különc, mint a évekkel ezelőtt (sőt, osztályelső), mégsem egy népszerű figura. A sértegetések maguk széles skálán mozognak, Clark nemi identitásától kezdve a különcségén át egészen a szüleihez fűződő családi viszony megkérdőjelezéséig. A sértések jól láthatóan nem találnak süket fülekre. Clarknak ökölbe szorul a keze ugyan, de sikerül megőrizni a hidegvérét. Ismételten felszólítja a csapatot, hogy távozzanak, amitől a srácok még jobban kedvet kapnak a verekedéshez. Az első ütéseket a kryptoni emberfeletti gyorsaságával egyszerűen elkerüli, jól láthatóan nem akar ténylegesen konfrontálódni. Az egyik ütés viszont teljes erőből éri Clark állát, azonban a becsapódástól a támadó keze törik szilánkosra. Ez határozottan elveszi a kedvét a többieknek is és kereket oldanak. Clark felsegítené a bántalmazott srácot, aki inkább rémültnek tűnik mint hálásnak.
3. fejezet – Véges hatalom
Clarkot a folyosón találjuk az igazgatói irodával szembeni padok egyikén. Jonathan Kent jön ki az irodából, miután az igazgatóval beszélt. Jól láthatóan nyugtalan és egy kellemetlen apa-fia beszélgetésre kerül sor. John nevelőapaként aggódik a fia miatt és amiatt, hogy a világ hogy reagál majd a különleges képességeire. Clark szerint túlzottan aggódnak érte a szülei és felsorolja, hogy mit nem tehet (a bulizás mellett a sportolás semmilyen formája nem megengedett neki). Ide fogjuk beemelni az eredeti Acélemberben lefolyt beszélgetést, azonban itt egy sík terepen kilométerekről kiszúrható tornádó helyett egy hirtelen jött autóbaleset vet véget a párbeszédnek. Az autó többször is megpördül a tengelye körül, Clark-nak természetesen nem lesz semmi baja, ellenben apja életveszélyes sérüléseket szenved. A fiú röntgenlátással több sérülést is észrevesz, apjának súlyos belső vérzése is van. Szabályosan kicsomagolja eszméletlen apját a kocsiból és biztonságos távba húzza az autótól. A mentők kiérkeznek és azonnal kórházba szállítják. Martha Kent is hamarosan megjelenik a kórházban és együtt várják meg a (később kiderül, hogy lesújtó) híreket. A gyors beavatkozás ellenére Jonathan Kent elhunyt. Clark elhatározza, hogy kideríti gyökereit, részben bűntudatból, részben azért, hogy ilyen tragédia mással ne fordulhasson elő.
Összegzés és magyarázat
Az eredeti filmben nemigen ismertük meg Clark jellemét, a szétszabdaltság miatt meg nem éltük át a felnőtté válását. Felfedezőútjának elején nem kaptunk megfelelő motivációt. Elhatározását csak és kizárólag a bűntudat szülte. Útjának legelejére se ért ki a film, így fontosnak éreztem, hogy az indulás melletti döntés pillanatát bemutassuk. Így lesz egy szép íve Clark jellemének, amivel már útnak indulhat felfedezni valódi kilétét. Először látjuk, ahogy ráérez különleges képességeire, majd bemutatjuk, hogy mi történne, ha ezek használata kisiklik akár egy picit is. Időt szakítunk egy kicsit arra is, hogy a családot együtt lássuk, mert a 2013-as Acélemberben inkább csak az anya-fia és apa-fia pillanatok voltak. Fájóan kevés ideig láttuk hármukat egyszerre ahhoz képest, hogy mennyi időt töltöttünk velük.
3. felvonás – Az Acélember felemelkedése
1. fejezet – Jégbe zárt múlt
Jó pár évet ugrunk előre az időben, immáron a férfivá érett Clark Kent történetét követjük. Az északi sarkon járunk és úgy, mint az eredeti filmben. Itt ismerjük meg Lois Lane-t, ahogy a Pentagon által kirendelt expedícióról tudósít. A történet itt fókuszt vált és Lois szemszögéből folyik tovább a narratíva, bemutatják a helyi rangidős tiszteknek és felfedezik a 20 ezer éve jégbe fagyott kryptoni telepes hajót. Clark fellopózik a hajóra, Lois követi, de megsebesül a védelmi rendszer miatt. Kent időben észreveszi és segíteni tud, a hőlátásával kiégeti a sebet, csak ebben a verzióban többet látunk a folyamatból. Az eredeti film képsoraihoz képest még annyi változtatást engedünk meg magunknak, hogy a kryptoni egyenesen a táborba viszi vissza (ahelyett, hogy kint hagyná a tundrán, éjszaka, halálra fagyni). Természetesen észreveszik a jelenlétét, viszont a gyér kivilágítás miatt senki nem tudja azonosítani. Mielőtt esélyük lenne bárkinek arra, hogy megpróbálják megállítani, Clark nemes egyszerűséggel elugrik a helyszínről fel a hajóra (ekkor még nem tud repülni), ami kiszabadul a jég fogságából és elhagyja az ásatás helyszínét.
2. fejezet – A Magány Erődje
Az Északi sark egy másik pontján leszáll a hajó és aktiválódik az álcázó berendezés is, hogy az avatatlan szemek elöl rejtve maradjon. Ekkor nyílik alkalma Clark-nak, hogy betöltse a Tudástárat a hajó rendszerébe, ahol Jor’El avatárja, tudatának digitális másolata fogadja. Itt Kal’el megtudja, honnan származik, minek köszönheti a képességeit és Krypton történetét is megtudjuk. Ebben a verzióban Kryptont a fent leírtaknak megfelelően egy minden tekintetben fejlett társadalomként kerül bemutatásra. Az önfeledt jólét és szabadság végül gondatlanságba torkollott idővel, aminek a bolygó és annak kevésbé szerencsés lakói látták kárát. Az utána következő eseményekről azonban a Tudástár nem tartalmaz információt. Itt szemtanúi lehetünk, hogy az erejét már felismerő Kal’El megpróbálja elsajátítani a repülés képességét (ahogy azt tette az eredeti filmben). Út közben látjuk az első hőstettét is: megment egy csomó embert azzal, hogy egy süllyedő hajót partra tesz. Szuperman kezdeti jótetteiről látunk egy válogatást, a feltűnést azonban igyekszik kerülni.
3. fejezet – Lois Lane
A film fókusza most átvándorol a Daily Planet szerkesztőségébe, ahol Lois Lane ismerteti Perry White-al a nyomozása eredményeit. Az eredeti filmben látottakhoz hasonlóan itt is egy montázst látunk, ahol az újságírónő végigjárja az összes eddigi helyszínt, ahol Clark akár csak egy apró nyomot hagyott. Szemtanuk beszámolói alapján pontról pontra követte vissza a kryptoni útját, a szülői házig. Pár nappal később találkoznak is, az eredeti filmhez hasonló módon. A különbség azonban itt annyi, hogy itt Clark Superman-ként jelenik meg. Lois interjút akar kérni (kicsit olyan módon, mint a ’78-as Superman-ben), ám Clark nem egyezik bele, mondván a világ még nem áll készen arra, hogy jobban megismerjék és védeni akarja a szeretteit. Annyit viszont elárul, hogy az emberiség (nem feltétlenül az USA) számíthat rá, segíteni akar, hiszen az kedvesen bánt vele és felnevelte. Lois kicsit legyőzve tér vissza a szerkesztőséghez, hogy a cikket nem adja le, Perry pedig (ahogy az eredeti filmben), megnyugvással fogadja a hírt, hiszen ő is azon a véleményen van, hogy az emberiség egy ilyen felfedezésre még nem készült fel. Az idő viszont sürget, ugyanis a Pentagon felfedez egy ismeretlen objektumot.
Összegzés és magyarázat
A film második felvonásában felépítettük Clark Kent / Kal’El motivációját és jellemét, így itt volt az ideje, hogy az Acélemberként is felfedje magát. Eljött az ideje, hogy megismerje örökségét és hogy felépítsük a Magány Erődjét, amit itt egy önműködő telepeshajónak lett megírva. Természetesen megtarthatjuk így azokat a 2013-as jeleneteket, amik vizuálisan és narratív szempontból is a helyükön voltak (első repülés), csak kiegészítettük olyan elemekkel, amik (szerintem) egy jótevő istenre vallana, hiszen Superman technikailag az. Kiindulópontnak Christopher Reeve értelmezését használtam fel. Egy interjúban elárulta, hogy szerinte az Acélember egy olyan hős, akit nem csak az ereje emel az egyszerű ember fölé, hanem az a bölcsesség és érettség, amivel az azt használja. Képet kaptunk Clark becsületességéről, segítőkészségéről és morális kódexéről. Hasonló módon, ahogy Bruce Wayne motivációi is bemutatásra kerültek a 2005-ös Batman: Kezdődik cselekményének kritikus pontjain.
4. felvonás – Az Acélember
1. fejezet – Csillagok óceánja
Az előző felvonásban megjelent hajó felveszi a kapcsolatot a Földdel, hasonlóan az eredeti filmhez, csak itt nyilvánvalóan már tudnak Kal’El létezéséről. Maga az üzenet egyáltalán nem agresszív, bár nem is kifejezetten bizalomkeltő. Bár név szerint természetesen senki nem tudja, ki az “isteni jótevő”, de a Földön mindenkinek egyértelmű, hogy Zod tábornok kiről beszél. Clark eközben otthon van édesanyjával és természetesen ő is megkapja az üzenetet. Szinte gondolkodás nélkül dönt amellett, hogy beleegyezik a találkozóba, Martha azonban aggodalmát fejezi ki. Clark inkább kíváncsi, hiszen népének (nagy valószínűséggel) utolsó tagjaival találkozhat. A gyökereit és örökségét kereső Kal’El végül feladja magát az embereknek, hogy azok átadják a kryptoni látogatóknak. Bár semmilyen felszólítást vagy hasonló utalást nem tartalmazott az üzenet, Superman az emberiség iránt érzett szeretete és hálája miatt dönt az együttműködés mellett. Az előző jelenethez hasonlóan a kryptoni “követek” megjelennek és magukkal viszik az Acélembert és Lois Lane-t is. A nőt azért viszik magukkal, mert híre ment annak, hogy Superman után nyomozott, viszont itt azzal a felütéssel, hogy Zod tábornok meg kívánja ismerni a Föld népének egy “átlagos képviselőjét”.
2. fejezet – Krypton valódi alkonya
Úton a kríptoni hajó felé Clark Lois Lane kezébe csúsztatja a Tudástárat tartalmazó kulcsot. Zod elé vezetik őket és ugyanaz a jelenet játszódik le, mint az eredeti filmben. Kal szervezete kínkeservesen szokik csak hozzá a kryptoni körülményekhez, Zod pedig szembesíti a tényekkel. Krypton pusztulását sokkal többen élték túl, a túlélőkkel azonban egy polgárháború végzett, amit maga Zod robbantott ki. Állítása szerint Jor’El-nek igaza volt abban, hogy változásra lett volna szükség. Ebben a hadúr Krypton társadalmának teljes újragondolását látta, egy autoriter rendszert, melynek része például a rabszolgaság. Tervei ellen sokan fellázadtak és csak egy maréknyi túlélővel ugyan, de Zod aratott győzelmet. A Föld kiváló helyszín, hogy újjáépíthessék ezt az újragondolt civilizációt és istenekként élhessenek rajta. Az új otthon felépítéséhez az emberiség pedig tökéletes, alsóbbrendű munkaerőt jelent. Eközben Lois az eredeti filmben történteknek megfelelően magára marad, az adatkulcsot betölti a hajó számítógépébe, ahol Jor’El avatárja segít neki elmenekülni. A harcban itt is megsemmisül a mentőkapszula, hála a nőnek Clarknak sikerül elmenekülnie és megmenti Loist, ám Zod két altisztje követi a Földre (nagyon hasonlóan ahhoz, ahogy az eredeti filmben is lejátszódott). Superman erőfölényben van, mivel a tisztekre csak korlátozottan hat a Föld napja a szkafanderek miatt. A katonák képzettsége miatt a harc így is kiegyenlített. Clark a hőlátásával meg tudja rongálni azokat eléggé, hogy ne nyújtsanak a mellékhatásoktól (megbolondult érzékszervek ellen például) védelmet.
3. fejezet – Ideológia
Superman visszamegy a hajóra és konfrontálódik Zoddal. Meglepően kiegyenlített harc kezdődik. A hadúr ugyan képzettebb és tapasztaltabb, ám az Acélember már eleget tud erejének korlátairól. Zod harc közben felfedi, hogy Krypton újjászületésének a Tudástár az alapja és tudja, hogy Kal-nál van. Választást kínál, vagy önként átadja és átáll a “saját népe oldalára”, vagy az emberiséget egyenként veti kínvallatásnak, amíg valaki elő nem adja. Azt is szóvá teszi, hogy Kryptont nem csak a haldokló bolygó, hanem a túlzott szabadság és az ebből fakadó elveszettség ítélte halálra. Szerinte az emberiség is jobban járna, ha kapna egy erős vezetést és egy célt, aminek életét adhatja. Clark nem tagadja az emberiség hibáit, de váltig állítja, hogy nem fognak Krypton hibáiba esni. Clark Kent hisz ebben, ahogy Jonathan Kent is hitt. Ahogy hitt ebben Jor’El is hitt. A filozófiai diskurzussal párhuzamosan folytatódik a harc is, a dulakodásban pedig megsérül a hajó is. Mivel a hajót kryptonit hajtja, a robbanásban a teljes legénység meghal. Zod és Kal csak azért nem, mert őket kiszippantja a hajótesten keletkező lyuk, melyet Kal hőlátása okoz.
4. fejezet – A metropolisi csata
Zod és Supernam Metropolistól nem messze érnek földet. Zod ekkor veszi észre megrémülve, hogy Krypton utolsó túlélői a hajón voltak. A hadúr a veszteségbe teljesen beleőrül és egymaga rátámad a közeli nagyvárosra. Mészárlást rendez a polgárok és katonák között egyaránt, miután az ő ereje is kiteljesedik. Ugyan Superman rövid időn belül felbukkan, hogy folytassa a harcot, már ezrek veszítik el kínhalállal életüket. A csata hevében menedéket keresők közt ott van Lois Lane és a Daily Planet munkatársai is, páran próbálják az esetet dokumentálni is. Itt megismerkedünk az igazi Jimmy Olsennel, aki a lehető legközelebbről akarja lefotózni az eseményeket, azonban Lois elrángatja onnan, egyszer meg is menti az életét. A két kryptoni összecsapása szinte véget nem érőnek látszik, Zod többször is utal rá, hogy látja Kal vonzalmát a földi nőhöz és hogy ő fog a legtöbbet szenvedni, miután a hadúr győz. A film ezen a pontján érné be a 2013-as eredetit, a pályaudvaron játszódó közjáték megismétlődik. Zod hőlátásával egy családot szorít sarokba, Clark ugyan lefogja, de nem elég erős ahhoz, hogy egyszerűen csak megállítsa. Superman így egyetlen választásként kitöri Zod nyakát és megtörik a tett súlya alatt: el kellett vennie egy életet, mégpedig az utolsó túlélő kryptoni életét. Viszont ebben a jelenetben Lois nem jelenik meg. Helyette a körülötte előbújó emberek hol hálás, hol rettegő tekintetének kérésztüzében találja magát. Superman elhagyja a helyet
Összegzés és magyarázat
Ha egy kicsit is logikusan próbálunk gondolkodni, beláthatjuk, hogy a 2013-as filmben a Föld “terraformálásának” semmi értelme nincs. A mi kis kék bolygónk eredeti formájában is a megtestesült Kánaán lenne a kryptoni civilizációnak, persze az új rendhez alkalmazkodni kellene egy ideig. Ebben a felvonásban akartam bemutatni a szabadságnak, mint filozófiai kérdésnek a két oldalát, ugyanis a film itt kimondaná, hogy a túlzott szabadság lett Krypton veszte és nagy valószínűséggel a Földre is ez várna. Minden valamilyen társadalmi formát követő fajban vannak vezetésre alkalmas és alkalmatlan egyedek is, ám ahogy Superman is rávilágít (az egész emberiséget képviselve ezzel): nem törvényszerű, hogy az emberiség elveszítené saját magát. Így válik valóban Kal’el-ből egy “híd két világ között”: Krypton ereje és bölcsessége ölt testet a Föld szabadságvágyában. Pontosan ezért lesz valóban traumatikus Superman számára, hogy elvegyen egy életet (ne felejtsük el, hogy ebben a verzióban önhibáján kívül okozza a kryptoni hajó robbanását).
5. felvonás – Epilógus
Lezárás
A filmet záró képsorokban megjelennek az első újságcikkek az elmúlt nap történéseiről. A szalagcímeken az emberek oldalán harcoló kryptonira (a ruhán szereplő S betű miatt is) a népnyelv a “Superman” jelzőt akasztja. Clark beavatja édesanyját azon tervébe, hogy újságírónak áll, hiszen akkor ott lehet mindenhol feltűnés nélkül. Ekkor mutatja be a film azt a szemüveges, kissé esetlen Clark Kent-et, akit a Daily Planet felvesz gyakornokként Jimmy Olson mellé, mentora pedig Lois Lane lesz (aki amúgy társszerzőként a Supermanről megjelenő cikkért is felel).
Ezzel lezárult az átalakított Acélember filmünk, a stáblistát nem szakítják meg további jelenetek.
Ezennel útjára indítottuk az új DCEU-t, egy sokkal egyszerűbb, tisztább alappal, céllal sz szívvel, mint a 2013-as eredeti. Felépítettünk egy szerethetőbb Superman-t, akiért már igenis tudunk aggódni. Főleg annak tudatában, hogy kikkel kerül majd egy küzdőtérre a következő filmben.
Következő posztunkban megnézzük, milyen filmet kellett volna indítani a Batman Superman ellen című film helyett. Spoiler alert: nulláról lesz újraírva.
Nektek mi a véleményetek erről a verzióról? Szívesen láttátok volna moziban? Észrevételeiket, kritikákat szívesen várom Facebook-on!
Hamarosan folytatjuk…